NYHETSBREV

Förebygg demens och håll hjärnan frisk hela livet

Hjärnfondens företagsvän 2018  //  Stress och stresshantering  // Sömn och vila // Demens och hjärnfunktion




Vi på Heimdall Industrigolv AB vet att din hjärna är det mest värdefulla du bär runt på och därför vill vi hjälpa dig att hålla den i trim. Hjärnan ska hålla hela livet och med rätt kunskap kan vi påverka hur den mår. Mår hjärnan bra så mår du bra. Genom vårt samarbete med Hjärnfonden har vi lärt oss en del matnyttig om hjärnan och vad du kan göra för att hålla den frisk genom hela livet. Det vill vi gärna dela med oss av till er. 

Hjärnan styr hela kroppen, våra tankar, känslor och formar våra minnen. När vi blir äldre är hjärnan den svagaste länken och hög ålder är fortfarande den viktigaste och starkaste riskfaktorn för demens och minnesstörningar. Men genom att ändra din livsstil redan nu kan du minska risken att drabbas av minnesproblematik med 30 procent. 

Regelbunden träning och bättre kost ökar vårt välbefinnande och stärker också hjärnan. Att hålla hjärnan aktiv och behålla dina sociala kontakter är viktigt. Sociala och psykologiska faktorer spelar också roll och risken för att drabbas av demens ökar om du är ensamstående, känner dig ensam, sover dåligt och stressar.


10 tips för att hålla hjärnan frisk

Pulshöjande träning. Pulshöjande fysisk träning gör att fler blodkärl bildas i hippocampus, den del av hjärnan som har betydelse för inlärning och minne. Träning hjälper också kroppen att klara av stress bättre. 

Medelhavskost. Att äta grönsaker, fullkornsprodukter, nötter, frukt, olivolja och fet fisk rik på omega-3, det som brukar kallas medelhavskost, har positiv effekt på hjärnan genom att förbättra kommunikationen mellan hjärnans nervceller. Dessutom är den här kosten också bra för hjärtat. 

Ta hand om hjärtat. Studier visar att riskfaktorerna för hjärtsjukdom och stroke, som fetma, högt blodtryck och diabetes, även påverkar hjärnans hälsa negativt. Så ta hand om ditt hjärta, och din hjärna kommer att tacka dig. 

Sov gott. Om vi sover dåligt under lång tid försämras minnet vilket gör det svårare att lära sig nya saker och komma ihåg det vi lärt oss. När vi sover stärks minnet och hjärnan rensas från skadliga ämnen som annars kan skada nervcellerna. 

Umgås och ha trevligt. Socialt engagemang gör hjärnan glad. Gör sånt du tycker är kul och meningsfullt för just dig. Engagera dig i den lokala schackklubben eller jobba som volontär på katthem, börja sjung i kör eller bara träffa släkt och vänner.

HTC Superfloor Platinum polerat betongolv




Sätt näsan i en bok.  Utbildning på alla olika nivåer har visat minska risken för demens och för en försämrad kognitiv förmåga, det vill säga att kunna tänka, känna och lära. Så damma av pluggpennan och gå en kurs på Komvux eller universitetet online. 

Fimpa. Det finns starka bevis för att rökning ökar risken för försämrad kognitiv förmåga. Att sluta röka minskar risken till samma nivå som för de som aldrig rökt. 

Akta huvudet! Att slå i huvudet ordentligt ökar risken för kognitiva besvär och demens. Så använd säkerhetsbälte på vägarna och hjälm på cykeln eller hästen. 

Ta hand om din mentala hälsa. Var inte rädd för att söka hjälp om du känner dig nedstämd, har ångest eller lider av annan psykisk ohälsa. Och försök att inte stressa för mycket. 

Utmana dig själv. Gnugga geniknölarna och aktivera ditt sinne. Konstruera en ny möbel, lägg ett svårt pussel, skapa något konstnärligt. Spela spel som tvingar dig att tänka strategiskt. Att utmana din hjärna ger dig både kort- och långsiktiga kognitiva fördelar. 

GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten


GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten för kunskap, inspiration och dokumentation

Läs mer
Läs mer