NYHETSBREV

Fakta och tips om sömn och återhämtning

Hjärnfondens företagsvän 2018  //  Stress och stressforskning  // Sömn och vila  // Demens och hjärnförmåga



Vi på Heimdall Industrigolv AB tycker om att hålla våra hjärnor i trim och vi vet att SÖMN är naturens bästa knep för att återställa kroppen efter en lång dag på jobbet.

Det är inte en slump att vi sover bort en tredjedel av dygnet. Att vara vaken och alert kräver massor av energi och genom sömnen kan hjärnan stänga av alla normala tankeprocesser och ägna sig åt återhämtning. Ju mer vi använder hjärnan desto större blir sömnbehovet. Att vara sömnig är ett sätt för hjärnan att försöka slå om till sömnläge för att vi använt den för mycket. När ögonlocken blir tunga är det hjärnan som bokstavligt talat försöker dra ner gardinen. 

Men det är inte alltid så lätt att bara ”stänga av” när man har många tankar som snurrar i huvudet. Genom vårt samarbete med Hjärnfonden har vi lärt oss en del matnyttigt om sömn och vad du kan göra för att sova bättre. Det vill vi gärna dela med oss av till er.
 

5 anledningar att ta sig tid att sova 

Minnet blir bättre. Hjärnan är aktiv på ett annat sätt när vi sover och arbetar då för att stödja viktiga funktioner som vi behöver när vi är vakna. Om du lär dig nya ord i ett nytt språk är det till exempel bra att göra det innan du somnar. 

Skadliga ämnen rensas bort ur hjärnan. Det finns studier som visar att sömnen är viktig för att rensa bort ämnen som samlas i hjärnan när du är vaken. Det här är ämnen som det inte är bra att vi har för mycket av. 

Du blir sjuk av att inte sova. Var tredje person har då och då sömnproblem. Om vi sover dåligt under en längre tid ökar risken för flera olika metabola sjukdomar, som diabetes typ 2, minnet försämras och immunförsvaret försvagas. 

Sömn förebygger demens. Ny forskning visar att personer som inte får tillräckligt med REM-sömn, eller drömsömn, kan löpa högre risk att drabbas av demens. Man har också sett att personer med sömnproblem har högre nivåer av det protein i hjärnan som leder till Alzheimers sjukdom. 

För lite sömn ökar risken för alkoholmissbruk och övervikt. Vi tappar impulskontrollen när vi sover för lite och det gör att det kan vara svårt att motstå frestelser trots att vi vet att det inte är ett bra val. Dåliga sömnvanor kan också påverka risken för att utveckla övervikt eftersom personer med sömnbrist väljer större portioner än efter en natt med normal sömn. När man sover dåligt frisätts dessutom ett hormon som gör att aptiten ökar, energiförbrukningen minskar och signaler går till hjärnan att vi ska äta mer.
HTC Superfloor Platinum polerat betongolv

5 tips för att sova bättre 

Varva ner och släck skärmen. Att titta på en ljusstark skärm sent på kvällen innan sängdags är förödande för sömnkvaliteten eftersom det stör kroppens naturliga rytm genom att hämma utsöndringen av sömnhormonet melatonin. Varva istället ned 1-2 timmar före du går och lägger dig en bok eller tidning, ta ett varmt bad och låt mobilen stanna utanför sovrummet. 

Svalt och mörkt. Sovrummet ska vara svalt (helst inte varmare än 18 grader), tyst och mörkt. Använd gärna öronproppar och en ögonmask om sovmiljön störs av buller och ljus. 

Skippa koffeinet. Undvik kaffe, tobak, alkohol, arbete och hushållssysslor 1-2 timmar innan du ska gå och lägga dig så sover du bättre. 

Ge upp att räkna får och försök igen senare. Om du har svårt att somna: ligg inte kvar i sängen mer än 20 minuter. Gå upp istället och gör något småtråkigt, till exempel läs en trist bok. När ögonlocken blir tunga och du känner dig sömnig går du tillbaka till sängen och försöker på nytt att somna. 

Var fysiskt och/eller mentalt aktiv under dagen. Ett aktivt liv bygger upp sömnbehovet. Regelbunden fysisk träning, gärna utomhus på dagen, är ett bra skydd mot dålig sömn. 

Bonus-tips: Om du har sovit dåligt under natten, stig ändå upp när klockan ringer vid din vanliga uppstigande tid. En störd sömn bygger upp sömnbehovet vilket ger goda förutsättningar för att du sover extra djupt nästa natt.

GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten

GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten för kunskap, inspiration och dokumentation

Läs mer
Läs mer