NYHETSBREV

Fakta och tips om stress och stresshantering

Hjärnfondens företagsvän 2018  //  Stress och stresshantering  // Sömn och vila // Demens och hjärnfunktion




Vi på Heimdall Industrigolv AB tycker om att hålla hjärnan i trim och att försöka motverka långvarig stress är ett bra sätt. 

Men stress är en del av livet - alla blir stressade någon gång. Vi behöver stressen, den hjälper oss i situationer som kräver något extra och gör att kroppen får extra kraft och energi. Det är personligt vad som stressar oss, det som du upplever som stress kanske inte påverkar din kollega alls och vice versa. Stress som pågår länge kan skada kroppen och hjärnan. Därför är det viktigt med återhämtning och vila.


6 varningssignaler att se upp för 

Stress påverkar många delar av kroppen och kan visa sig på olika sätt för olika personer. Här är några varningssignaler på ohälsosam stress. Om du känner att du har många av symptomen är det bra att kontakta primärvården och din arbetsgivare. 
 
  • Sömnproblem. Du känner dig ofta trött och utan energi. Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört. Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. Det är svårt att varva ner och koppla av. 
 
  • Koncentration, minne och sinnesstämning. Du har svårt att koncentrera dig och har dåligt minne. Du får ångest, känner dig nedstämd och orolig och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får känsloutbrott. Du får yrsel och känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus. 
 
  • Krav och tidspress. Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att träffa familj och vänner. 
 
  • Värk i kroppen. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen, känner dig stel och spänd. Du spänner musklerna och har ont i nacke, axlar och rygg. 
 
  • Immunförsvaret och hjärtat. Ditt immunförsvar blir försvagat och du får oftare infektioner. Stress gör att en mängd hormoner frisätts som gör att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar. 
 
  • Socialt liv, vila och återhämtning. Du väljer bort vila, hobbyer, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med vänner och familj. Du tappar lusten för sex.

HTC Superfloor Platinum polerat betongolv




7 sätt att stressa av 

  • Vila och återhämtning. Vi klarar perioder av stress om vi ser till att vila och återhämta oss. Titta på TV, läs en bok, bläddra i en tidning eller bara ”slappa” är bra avkoppling som ger bra återhämtning och vila för både kroppen och hjärnan. 
 
  • Fysisk aktivitet. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Blodcirkulationen ökar och ger hjärnan mer syre. Fysisk aktivitet gör också att kroppen kan ta hand om stresshormoner bättre vilket gör att du kan hantera stress bättre. När du motionerar frisätts signalsubstanser i hjärnan som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning, problemlösning och koncentrationsförmåga kan förbättras. 
 
  • Socialt umgänge. Att umgås med familj och vänner gör det lättare att varva ner. 
 
  • Varva ner. Det finns olika avslappningsövningar du kan lära dig. Mindfullness och yoga är exempel på övningar som kan hjälpa till att hejda tankar som snurrar och stilla stressreaktioner i kroppen. 
 
  • Om jobbet stressar. När jobbet stressar är det bäst att tala med chefen för att åstadkomma en förändring. Du kan också tala med dina kollegor, det ger möjlighet att dela erfarenheter och att stötta varandra. 
 
  • När privatlivet stressar. Det är mycket i privatlivet som kan vara stressande. Ställ rimliga krav och förväntningar på dig själv. Om du blir stressad av att familjen har många aktiviteter, gå igenom och ta bort en del. Öva på att säga nej om du lätt ställer upp på vad andra vill. Be att få vänta en dag med svaret så kan det vara lättare att säga nej. 
 
  • Sov gott. Det är kanske lättare sagt än gjort men en god natts sömn är viktig för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck.

GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten


GOLVAKUTEN
Klicka här för att komma till Golvakuten för kunskap, inspiration och dokumentation

Läs mer
Läs mer